Voorjaar 2020

Helmert gaat dit voorjaar met maar liefst vier solo voorstellingen de planken op. Ongekend!
Grijp je kans en bezoek de meesterlijke solo's van de onovertroffen toneel gigant:

Van Huis Uit | Carmiggelt | Mozes | Waterman

VOLLEDIGE SPEELLIJST VOORJAAR 2020

Met Toneelgroep Jan Vos ging Helmert vorig jaar het hele land door met de prachtige voorstelling 'Gas'.
Nu knalt hij dus heerlijk door met (al eerder verschenen) solo voorstellingen.
En: hij is bezig met het maken van een hoorspel ( ! ) daarover binnenkort meer.

Voorjaar 2020

Helmert gaat dit voorjaar met maar liefst vier solo voorstellingen de planken op. Ongekend!
Grijp je kans en bezoek de meesterlijke solo's van de onovertroffen toneel gigant:

Van Huis Uit | Carmiggelt | Mozes | Waterman

VOLLEDIGE SPEELLIJST VOORJAAR 2020

Met Toneelgroep Jan Vos ging Helmert vorig jaar het hele land door met de prachtige voorstelling 'Gas'.
Nu knalt hij dus heerlijk door met (al eerder verschenen) solo voorstellingen.
En: hij is bezig met het maken van een hoorspel ( ! ) daarover binnenkort meer.

Van Huis Uit

29-01-2020 tot 09-05-2020

Twee onthutsende monologen van de meesterverteller

In ‘Van Huis Uit’ grijpt Helmert Woudenberg terug op twee eerdere solo’s namelijk ‘Übermensch’ en ‘Waterman’.
Beide monologen worden in een nieuwe vorm naast elkaar op één avond gespeeld.

Twee jongens groeien op in andere tijden en verschillende omgevingen.
De een op het platteland, nog voor de Eerste Wereldoorlog, in een Duits gezin met veel huiselijk geweld onder een sterke vader en een zwakke moeder.
De moeder is minzaam en geduldig. Zij bereidt zich onvoorwaardelijk voor zich op te offeren voor haar gezin.

De ander groeit op in Amsterdam, in de Tweede Wereldoorlog, in een Joods gezin van veertien kinderen met een sterke moeder en een zwakke vader.
De moeder zegt: “We gaan niet. Nooit. Het zal wel loslopen allemaal. Ze weten niet eens van ons bestaan”.
Maar dat weten ze wel.
 

SPEELLIJST VAN HUIS UIT 

Van Huis Uit

29-01-2020 tot 09-05-2020

Twee onthutsende monologen van de meesterverteller

In ‘Van Huis Uit’ grijpt Helmert Woudenberg terug op twee eerdere solo’s namelijk ‘Übermensch’ en ‘Waterman’.
Beide monologen worden in een nieuwe vorm naast elkaar op één avond gespeeld.

Twee jongens groeien op in andere tijden en verschillende omgevingen.
De een op het platteland, nog voor de Eerste Wereldoorlog, in een Duits gezin met veel huiselijk geweld onder een sterke vader en een zwakke moeder.
De moeder is minzaam en geduldig. Zij bereidt zich onvoorwaardelijk voor zich op te offeren voor haar gezin.

De ander groeit op in Amsterdam, in de Tweede Wereldoorlog, in een Joods gezin van veertien kinderen met een sterke moeder en een zwakke vader.
De moeder zegt: “We gaan niet. Nooit. Het zal wel loslopen allemaal. Ze weten niet eens van ons bestaan”.
Maar dat weten ze wel.
 

SPEELLIJST VAN HUIS UIT 

Carmiggelt

21-01-2020 tot 30-04-2020

Een collage van kronkels

Vanaf 1947 tot 1975 schreef Simon Carmiggelt elke dag een Kronkel.
Dat was geen column, maar meer een kort verhaal, een levensschets.
Een man (onmiskenbaar Carmiggelt zelf) slentert door de stad en belandt in een komische situatie of heeft een ontmoeting met een kleurrijk type. Humor met een melancholieke ondertoon.

Nu, meer dan veertig jaren na Carmiggelts dood, blijkt dat de tijd dit oeuvre niet heeft aangetast.
Tegelijk spreekt er uit zijn verhalen een gemis: een grote rust en een overvloed aan tijd, maar vooral een vanzelfsprekend mededogen met buitenstaanders en mensen waar iets mee is.

Carmiggelt is voor ouderen een nostalgisch weerzien, voor jongeren ongetwijfeld een prettige kennismaking met een tijd dat er nog lustig door iedereen werd gerookt en een glas bier een gulden kostte.
 

SPEELLIJST CARMIGGELT 

Carmiggelt

21-01-2020 tot 30-04-2020

Een collage van kronkels

Vanaf 1947 tot 1975 schreef Simon Carmiggelt elke dag een Kronkel.
Dat was geen column, maar meer een kort verhaal, een levensschets.
Een man (onmiskenbaar Carmiggelt zelf) slentert door de stad en belandt in een komische situatie of heeft een ontmoeting met een kleurrijk type. Humor met een melancholieke ondertoon.

Nu, meer dan veertig jaren na Carmiggelts dood, blijkt dat de tijd dit oeuvre niet heeft aangetast.
Tegelijk spreekt er uit zijn verhalen een gemis: een grote rust en een overvloed aan tijd, maar vooral een vanzelfsprekend mededogen met buitenstaanders en mensen waar iets mee is.

Carmiggelt is voor ouderen een nostalgisch weerzien, voor jongeren ongetwijfeld een prettige kennismaking met een tijd dat er nog lustig door iedereen werd gerookt en een glas bier een gulden kostte.
 

SPEELLIJST CARMIGGELT