MEER NIEUWS I.V.M. DE CORONA CRISIS

De regering heeft aangekondigd dat t/m 1 juni alle evenementen en bijeenkomsten zijn verboden. Hierdoor vervallen alle solovoorstellingen van Helmert Woudenberg, die in deze periode gepland stonden.
Wij doen in samenspraak met de theaters ons best om op een later moment alsnog de voorstellingen te verzorgen.
We hopen u in het volgende theaterseizoen te mogen begroeten bij Carmiggelt, Van Huis Uit of de nieuwe voorstelling Fluiten in het Donker, die Helmert nog zal gaan maken op basis van de Kronkels van Carmiggelt.
Houd de website van de betreffende theaters in de gaten voor meer informatie.

MEER NIEUWS I.V.M. DE CORONA CRISIS

De regering heeft aangekondigd dat t/m 1 juni alle evenementen en bijeenkomsten zijn verboden. Hierdoor vervallen alle solovoorstellingen van Helmert Woudenberg, die in deze periode gepland stonden.
Wij doen in samenspraak met de theaters ons best om op een later moment alsnog de voorstellingen te verzorgen.
We hopen u in het volgende theaterseizoen te mogen begroeten bij Carmiggelt, Van Huis Uit of de nieuwe voorstelling Fluiten in het Donker, die Helmert nog zal gaan maken op basis van de Kronkels van Carmiggelt.
Houd de website van de betreffende theaters in de gaten voor meer informatie.

Van Huis Uit

29-01-2020 tot 09-05-2020

Twee onthutsende monologen van de meesterverteller

In ‘Van Huis Uit’ grijpt Helmert Woudenberg terug op twee eerdere solo’s namelijk ‘Übermensch’ en ‘Waterman’.
Beide monologen worden in een nieuwe vorm naast elkaar op één avond gespeeld.

Twee jongens groeien op in andere tijden en verschillende omgevingen.
De een op het platteland, nog voor de Eerste Wereldoorlog, in een Duits gezin met veel huiselijk geweld onder een sterke vader en een zwakke moeder.
De moeder is minzaam en geduldig. Zij bereidt zich onvoorwaardelijk voor zich op te offeren voor haar gezin.

De ander groeit op in Amsterdam, in de Tweede Wereldoorlog, in een Joods gezin van veertien kinderen met een sterke moeder en een zwakke vader.
De moeder zegt: “We gaan niet. Nooit. Het zal wel loslopen allemaal. Ze weten niet eens van ons bestaan”.
Maar dat weten ze wel.
 

SPEELLIJST VAN HUIS UIT 

Van Huis Uit

29-01-2020 tot 09-05-2020

Twee onthutsende monologen van de meesterverteller

In ‘Van Huis Uit’ grijpt Helmert Woudenberg terug op twee eerdere solo’s namelijk ‘Übermensch’ en ‘Waterman’.
Beide monologen worden in een nieuwe vorm naast elkaar op één avond gespeeld.

Twee jongens groeien op in andere tijden en verschillende omgevingen.
De een op het platteland, nog voor de Eerste Wereldoorlog, in een Duits gezin met veel huiselijk geweld onder een sterke vader en een zwakke moeder.
De moeder is minzaam en geduldig. Zij bereidt zich onvoorwaardelijk voor zich op te offeren voor haar gezin.

De ander groeit op in Amsterdam, in de Tweede Wereldoorlog, in een Joods gezin van veertien kinderen met een sterke moeder en een zwakke vader.
De moeder zegt: “We gaan niet. Nooit. Het zal wel loslopen allemaal. Ze weten niet eens van ons bestaan”.
Maar dat weten ze wel.
 

SPEELLIJST VAN HUIS UIT 

Carmiggelt

21-01-2020 tot 30-04-2020

Een collage van kronkels

Vanaf 1947 tot 1975 schreef Simon Carmiggelt elke dag een Kronkel.
Dat was geen column, maar meer een kort verhaal, een levensschets.
Een man (onmiskenbaar Carmiggelt zelf) slentert door de stad en belandt in een komische situatie of heeft een ontmoeting met een kleurrijk type. Humor met een melancholieke ondertoon.

Nu, meer dan veertig jaren na Carmiggelts dood, blijkt dat de tijd dit oeuvre niet heeft aangetast.
Tegelijk spreekt er uit zijn verhalen een gemis: een grote rust en een overvloed aan tijd, maar vooral een vanzelfsprekend mededogen met buitenstaanders en mensen waar iets mee is.

Carmiggelt is voor ouderen een nostalgisch weerzien, voor jongeren ongetwijfeld een prettige kennismaking met een tijd dat er nog lustig door iedereen werd gerookt en een glas bier een gulden kostte.
 

SPEELLIJST CARMIGGELT 

Carmiggelt

21-01-2020 tot 30-04-2020

Een collage van kronkels

Vanaf 1947 tot 1975 schreef Simon Carmiggelt elke dag een Kronkel.
Dat was geen column, maar meer een kort verhaal, een levensschets.
Een man (onmiskenbaar Carmiggelt zelf) slentert door de stad en belandt in een komische situatie of heeft een ontmoeting met een kleurrijk type. Humor met een melancholieke ondertoon.

Nu, meer dan veertig jaren na Carmiggelts dood, blijkt dat de tijd dit oeuvre niet heeft aangetast.
Tegelijk spreekt er uit zijn verhalen een gemis: een grote rust en een overvloed aan tijd, maar vooral een vanzelfsprekend mededogen met buitenstaanders en mensen waar iets mee is.

Carmiggelt is voor ouderen een nostalgisch weerzien, voor jongeren ongetwijfeld een prettige kennismaking met een tijd dat er nog lustig door iedereen werd gerookt en een glas bier een gulden kostte.
 

SPEELLIJST CARMIGGELT